Як зводили черкаську дамбу і міст?
Джерело: http://in.ck.ua/ua/sytuacii/nevidoma-istoriya-cherkaskoi-damby
Черкаська дамба має довжину 13,5 км, щодня через неї проїздить близько 13 тисяч автомобілів. Вона загинається красивою дугою через Дніпро, рятує всі прибережні міста від весняних паводків і є оселею для єдиного у країні поселення на мосту – Панського. Колись Дніпро в районі нашого міста був таким примхливим і стихійним, що без греблі переправа через річку біля Черкас була квестом. Будівництво дамби теж обросло легендами і міфами. І недарма, адже це найдовша гребля у нашій країні.
Щоб перебратися через Дніпро, сьогодні достатньо сісти в автомобіль чи автобус. А раніше, у XX столітті, треба було дочекатися порома. Берег був мулистим і заболоченим, з великою кількістю озерець і боліт. Щовесни річка розливалася й заливала усю долину, формуючи те "черкаське море", яке ми бачимо нині. А іноді вода стояла аж під дніпровськими схилами, вкривала всю територію сучасної Митниці і хлюпотіла аж під сучасним Пагорбом Слави. Другий берег закінчувався аж біля золотоніського пагорба, підвищення при в’їзді у місто.
Черкасці щоліта знаходили на старому місці новий маловідомий берег, із переміщеними пляжами та островами. Поромна переправа через річку була лише в районах сіл Сокирне та Змагайлівка. Останню створив настоятель Мотронинського монастиря (тоді чоловічого) Мельхіседек Значко-Яворський у XVIII столітті. Зараз це місце – район у східній частині міста.
Селяни переправлялися в Черкаси на ринок через річку в районах поромних переправ. Бідні жителі містечка Драбів стали жертвою історичної гри слів – вони були від переправи найдалі, тому мали першими сісти на пором, щоб устигнути дістатися дому. Всі це розуміли і навіть пропускали їх. І коли хтось намагався потрапити на переправу повз чергу, люди запитували "Ти дурний чи з Драбова?", маючи на увазі – ти просто егоїст, чи тобі справді дуже потрібно?
Олег Толкушин
геральдист, голова Черкаського геральдичного товариства
Черкаська гребля – найдовша у країні
Кременчуцьку ГЕС почали будувати у 1954 році. Виявилося, що з появою Кременчуцького водосховища рівень Дніпра підніметься на 4 метри, і треба буде підняти дерев’яний міст на 4 метри. Щоб не впасти обличчям у бруд, а мостом – у Дніпро, місцева влада загорілася планом побудувати щось величне і величезне. Так з’явилася ідея черкаського моста і греблі.
У 1956 році на місце будівництва приїхала "гастрольна" і на той час легендарна організація "Мостопоїзд-473", яка зводила мости по всьому СРСР. Влітку 1959 року почали монтаж металевих частин, а вже у 1960-1961 році звели автошлях по греблі, котру підсипали до залізної дороги і протягнули до 15 кілометрів.
Вартість одного тільки проекту мосту складала близько 32 тисяч рублів. Точні цифри всього будівництва документи не вказують, оскільки сума витрат постійно змінювалася: то треба замовити нові конструкції, то щось доробити, то замовити водолазів для підводних обстежень. Тільки шість із десяти прольотів мосту коштували майже 9 мільйонів рублів, заплачених дніпропетровському заводу. Важкі багатотонні конструкції возили на місце буксирами й понтонами. З архівного листування стає зрозуміло, що через природні умови часом траплялися аварії: одного разу кількасот тонн металу опинилися у воді.
Довжина металевого мосту близько 1172 м, ширина – 7 м. Міст має судноплавні прольоти – третій і четвертий, шириною 100 м і висотою 12,5 м. Максимальна глибина під мостом – 15 м, максимальна у Дніпрі – 28 м.
Багато тяганини було і з фарбуванням мосту. Фарбували його, як вважало партійне керівництво, надто повільно, хоча над цією задачею працювало близько 80 робітників. Там, де проступала іржа, вимагали знімати фарбу й іржу та перефарбовувати ще раз. Міст на відкритті мав сяяти, як нова копійка. "Мост непокрашенным в эксплуатацию принят не будет" – грозяться офіційні архівні листи до "Мостопоїзда". Очевидно, була ціль обов’язково догнати і перегнати план.
В результаті всіх зусиль міст побудували за тодішніми передовими технологіями і з використанням найсучасніших матеріалів, він має 10 прольотів, гідроізоляційну підкладку. Гребля має довжину близько 15 км. Тут проходить залізнична колія. Дві чашечки, залиті природними озерами – улюблене місце рибалок. А ще вони є пам’яткою, якою була природа затоплених сіл Черкащини – на чашечках утворилися заплавні озера, що обросли луками.
На греблі розташоване єдине в країні селище на мосту – Панське, де досі живуть люди.
Ремонт
Під час будівництва термін експлуатації мосту із навантаженням у 3 тисячі машин на добу визначали на 50 років, нині ж навантаження – 13 тисяч автомобілів на добу. Бетонні плити уже "пенсіонери" – вони розраховані на 50 років і за значно меншого навантаження. Не лише кількісного, а і якісного: через місто постійно їдуть багатотонні автомобілі.
Тому незабаром черкаську дамбу і міст через Дніпро чекає ремонт, якого не можна запобігти, навіть попри острах міської влади та містян. Ремонт триватиме 4 місяці й почнеться 15 червня. Рухатися мостом можна буде тільки у період з 6:00 до 9:00, а також із 16:00 до 19:00 кожного дня. Паралельно здійснюватиметься ремонт дамби протяжністю 12 кілометрів.
Вікторія Черемис
Джерело: http://in.ck.ua/ua/sytuacii/nevidoma-istoriya-cherkaskoi-damby