Власник унікального заводу продав контрольний пакет «Мотор Січі» громадянинові Китаю. Служба безпеки відкрила провадження за статтею «диверсія»
СБУ побоюється, що згодом потужності заводу з виробництва авіадвигунів «Мотор Січ» перенесуть за кордон, а унікальне підприємство знищать. Про це йдеться в ухвалі Шевченківського суду Києва від 7 вересня 2017 року. Своїм рішенням за клопотанням контррозвідки суд арештував частину акцій «Мотор Січі».
У тому числі:
- 9,999% акцій на рахунку «Skyrizon Aircraft Holdings Limited» (Віргінські острови);
- 17,311% акцій на рахунку «Business House Helena, AG» (Панама);
- 3,1152% акцій на рахунку «Enfields Trade & Capital Corp.» (Панама);
- 1,3035% акцій на рахунку «Waldo Trade Ltd.» (Британські Віргінські острови);
- 9,2717% акцій на рахунку «Granum Corporation» (Панама);
- 9,99% акцій на рахунку «Likatron Enterprises Limited» (Кіпр);
- 5,01% - приватної особи.
Підставою для розслідування, що стартувало два місяці тому став продаж контрольного пакету акцій «Мотор Січі». Минулого року його набули офшорні структури, за якими стоїть новий власник – китаєць.
Представники топ-менеджменту та власники ПАО «Мотор Січ» ведуть підготовку до переміщення виробництва за межі України, що призведе до «ліквідації та знищення» заводу, стверджується в матеріалах СБУ. Мета угоди, вважають силовики: «ослаблення держави шляхом зруйнування вказаного підприємства як об'єкта, що має важливе народногосподарське та оборонне значення».
«Мотор Січ» – один з найбільших світових виробників авіадвигунів, які постачає свою продукцію в понад 100 країн світу. Кількість співробітників перевищує 25 тисяч; діяльність підприємства забезпечує замовленнями десятки підприємств України у галузі машинобудуванні, металургії, електроніки, хімічної промисловості, логістичної сфери, авіаперевезення тощо. Двигуни «Мотор Січі» використовуються на гелікоптерах типу Мі-2, Мі-8, Мі-24, КА-26 (28, 32) - армійська авіація; на літаках АН-26, АН-72, АН-74 та інших.
Донедавна В`ячеслав Богуслаєв, як основний акціонер, напряму володів 15,83% акцій «Мотор Січі», крім того, він контролював 17,3% акцій через Business House Helena, 15,7% акцій через «Гарант Інвест», «Гарант Альфа», ЗАТ «Торговий дім «Олена», СК «Мотор Гарант» та інші компанії.
Минулого року його власний пакет зменшився з 15,81% до 1,04%. Слідчі впевнені, що Богуслаєв також позбувся частки і у підконтрольних йому офшорах. Начебто, новим господарем «Мотор січі» став китайський громадянин, який володіє фірмою Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. (ім`я китайця не уточнюється в судових матеріалах). У руках останнього тепер перебуває контрольний пакет підприємства у розмірі 56%, записаний на довірених осіб покупця та афілійовані з ним компанії.
Готуватися до угоди сторони розпочали ще в лютому 2015 року. Тоді «Мотор Січ» та китайська Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. уклали Меморандум про співробітництво з метою створення заводу із виробництва авіаційних двигунів у місті Чунціні (КНР). Навесні минулого року «Мотор Січ» отримала позику у розмірі $100 млн від фірми з Віргінських островів Skyrizon Aircraft Holdings Limited (через посередника нею володіє згадуване вище Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd.). Гроші було надано під 0,3% річних на 10 років.
Скандал навколо співпраці з китайцями виглядає дивним з огляду на її підтримку українським урядом. Ще до відкриття кримінального провадження віце-прем'єр-міністр Степан Кубів з гордістю заявляв журналістам, що «Мотор Січ» та Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co Ltd почнуть спільне виробництво та обслуговування авіадвигунів в Китайській народній республіці. Називав це «перемогою». У свою чергу, Китай планував інвестувати $250 млн у запорізьке підприємство.
Як повідомляв в інтерв’ю виданню delo.ua голова наглядової ради «Мотор Січ» Анатолій Малиш, будівництво в КНР стартувало рік тому, а поетапне введення в експлуатацію очікується з наступного року. Спочатку китайці збиратимуть двигуни з готових вузлів, пізніше перейдуть на замкнений цикл. Китайський напрямок мав частково компенсувати втрату значного ринку «Мотор Січі» в Росії. На побоювання журналістів щодо копіювання технології китайською стороною, Анатолій Малиш заспокоював: «юридична служба займається цим питанням..».
Китай розраховує на виробництво вертолітних двигунів Д-136, МС-500В і ТВ3-117ВМА-СБМ1В, а також двигунів для літаків загального призначення АІ-450С, турбореактивних Д436-148ФМ і Д-18Т тощо. Навесні Кубів анонсував, що перший двигун, зібраний за українськими технологіями на потужностях в Китаї, «може бути показаний» до кінця цього року.
СБУ не оцінило такої «райдужні» перспективи та, як ішлося вище, на початку липня відкрила кримінальне провадження. Згодом в офісах «Мотор Січі» та спорідненого «Мотор Банку» відбулись обшуки.
Силовики впевнені, що Богуслаєв добре знав про наслідки угоди: «…ослаблення України, як держави внаслідок зруйнування АТ «Мотор Січ», яке має народногосподарське та оборонне значення, шляхом переміщення за кордон українського виробництва та технологій».
Зі свого боку, в Антимонопольному комітету вважають, що наявні всі ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції: частка громадянина Китаю перевищила 50% голосів без отримання дозволу Антимонопольного комітету. Комітет наполягає на недопущенні подальшої перереєстрації права власності на акції АТ «Мотор Січ».
Варто зазначити, що «Мотор Січ» має на Китай великі плани. Ще один потенційно потужний проект із КНР – спільне виробництво 50 літаків Ан-178. Рамкову угоду про серійне виробництво підписали держпідприємство «Антонов» та китайська фірма Beijng A-Star Science & Technology Co., Ltd два роки тому. «Мотор-Січ» має виготовляти двигуни для Ан-178.
Наразі цей проект тимчасово підвис у повітрі. Про високий інтерес «Мотор Січі» до цієї співпраці може свідчити заява, яку зробили його представники під час останнього авіасалону Le Bourget-2017. Вони повідомили журнлістів про чергові перемовини з китайцями щодо виробництва літака. Заява була неочікуваною для офіційних представників «Антонова» та «Укроборонпрому», розповідав «Главкому» співробітник оборонного концерну. Вона прозвучала попри те, що жодних зрушень у цьому питанні не відбулося.
Рамкова угода щодо Ан-178 не містить зобов’язань, але китайці для її реалізації створили спеціальну компанію Beijng A-Star Holding Co. LTD, з якою Україна вже підписала низку таких документів:
- контракт на виконання програми співробітництва щодо літака Ан-178, який містить перелік контрактів для здійснення програми Ан-178 та зобов’язання щодо їх підготовки та підписання;
- контракт на постачання 12 літаків (2+10) виробництва ДП «Антонов»;
- контракт на постачання 40 комплектів для складання та налагодження виробництва Ан-178 в КНР.
Як раніше писав «Главком», попри військове вторгнення Росії та запровадження Києвом антиросійських санкцій українське підприємство «Мотор Січ» і далі обслуговувало армію країни-агресора. Машинобудівний завод із Запоріжжя у 2016 році ремонтував двигуни для літаків авіаполку міноборони Росії, задіяного у воєнній операції в Сирії.
На сьогодні «Мотор Січ» є виконавцем держоборонзамовлення з ремонту та модернізації авіаційної техніки, має важливе значення для економіки та обороноздатності України. Наразі підприємство засипано військовими замовленнями – розробляє, ремонтує, модернізує та відновлює авіаційну техніку. Станом на 2017 рік держава має закупити авіаційні двигуни ТВ3-117ВМА-СБМ1В серії 4Е та модернізацію вертольотів Мі-8ТП до виду Мі-8 МСБ-В; Мі-2 до виду Мі-2 МСБ; Мі-8Т (Мі-9) до виду Мі-8 МСБ-В.
Консолідований чистий прибуток «Мотор Січі» в першому кварталі 2017 року становив 1,457 млрд гривень, що в 4,8 разу більше, ніж в аналогічний період минулого року.
Федір Орищук
Немає коментарів:
Дописати коментар