середу, 12 жовтня 2016 р.

З приводу сьогоднішнього «мітингу» в Луганську, або Lugansk against invaders

                                        
Я не хочу нікого образити і, вже тим більше, не збираюся ні над ким знущатися. Я прекрасно розумію, як важко жити сьогодні в Луганську, особливо тим, хто змушений був там залишитися з об'єктивних причин. Це життя в постійному страху. Страху втратити свою роботу. Страху з приводу свого життя і життя своїх рідних і близьких. І ще багато і багато глобальних і локальних страхів. А рідна держава не дуже-то поспішає допомогти своїм громадянам, які опинилися в біді. Втім, як завжди.

А ви думаєте мені, перебуваючи за півтисячі кілометрів від рідного дому, в чужому місті, в орендованій однокімнатній квартирі не страшно? Без офіційної роботи. Без будь-яких соцвиплат. (Мені вони не підходять. Правда, навіть якщо б були покладені, я б не взяв.) А брати і сестри розкидані по інших містах України. А батьки у віці 80+ переїжджають від одного брата до іншого. Тепер уже тільки мама, тато не витримав, помер минулого літа далеко від дому. Теж страшно, повірте.

Але те, що сьогодні відбувається в Луганську - як приклад сьогоднішній «мітинг» - це не страх. Тут сукупність інших факторів, одним з яких є недоумкуватість. Розумієте, можна прийти на мітинг через острах втратити роботу (у всякому разі, можна зрозуміти причину такої поведінки), але зображати при цьому радість, розгортати плакати незрозумілого змісту і написані на невідомому тобі мовою, кричати хором ідіотські речівки - цього не робитимеш з почуття страху. Ось цих же (або таких же) бюджетників і студентів років п'ять тому зганяли в Луганську на так звані «антифашистські мітинги», і було це ще задовго до появи цього непорозуміння під назвою «ЛНР». Теж страшно було?

Скажу більше. Ось подзвоню, наприклад, сьогодні залишилися там родичам. Це, в основному, люди пенсійного віку. У них-то якраз все нормально: дві пенсії одночасно отримують (нехай одну і з проблемами), який вже тут страх? І почую приблизно наступне: «Ти знаєш, у нас сьогодні такий мітинг був. До війни таких не було. Стільки людей. Всі задоволені. А чисто як в місті. А квітів скільки висадили. І дороги ремонтують. А чого ви там сидите? Приїжджайте додому. Уже все в Луганськ повернулися, тільки вас і чекаємо ». Чути подібне мені вже не страшно, але до сих пір противно.

                                     
А страшно було завжди. Пам'ятаю в 1987 (ще ссср) в 9 класі я відмовився йти на вечір пам'яті Володимира Сосюри. Не те, щоб я не любив його творчість, просто в той день у мене були свої плани, з українським поетом ніяк не зв'язані. Організатор заходу - вчителька української мови - тоді мене поставила перед вибором: «Ти ще пошкодуєш!». Я, звичайно, не пошкодував, але вона через рік на випускному іспиті з української літератури все-таки вліпила мені четвірку замість заслуженої п'ятірки. І ось ці або такі ж «вчителя» все також продовжують сіяти «розумне», «добре», «вічне» в моєму рідному Луганську і сьогодні. Через страх втратити роботу, очевидно.

І таких епізодів я можу згадати сотні: і за час навчання в школі, і будучи студентом вузу, і вже коли сам працював викладачем університету. Останній - це 13 років тому, коли треба було вибирати: плисти за течією, як все, або піти. Я пішов. Колеги старшого віку мені тоді говорили: «Ну навіщо там драматизувати? Ти такий молодий, такий талановитий. Залишайся самим собою. Але тільки в рамках усталеної системи ». А так, як ви розумієте, не буває. Шкодую іноді про своє рішення. Скільки ж нервів я ще б міг зіпсувати всім тим, хто позиціонує себе як «системне більшість».

Мені скажуть, що мої приклади - вони з минулого, довоєнної, так би мовити мирного життя, і погано корелюють з реаліями сьогоднішнього Луганська. Мабуть. Але мій пост не про війну і мир. Він про інше. Ось мені здається, що не ганяй нас тоді в 80-х (так само як і в наступні роки) на всякі вечора і мітинги, може, тоді і сьогодні ніхто б не прийшов на цей, влаштований ЛНР. Тому що ЛНР не було б в принципі.

А знаєте, що найцікавіше? Коли Україна повернеться до Луганська, а вона обов'язково повернеться, може, через кілька місяців, може, через кілька років, але це точно буде, то на цій же Театральній площі буде мітинг «За Україну». І туди прийдуть ось ці ж бюджетники і студенти. Чи не самі прийдуть. Їх туди поженуть. Пожене нова стара влада. І ви ще почуєте, з яким піднесенням вони співатимуть гімн України! Ось це дійсно страшно!

І останнє. Вся історія людства, на мій скромний погляд, це боротьба людини стадного, забитого, заляканого за право стати Людиною розумною і вільним. Результат цієї боротьби очевидний. Еволюцію людської свідомості не можна зупинити. Просто іноді в різних частинах світу (нам чомусь частіше за інших «везе») з'являються фріки, які вважають себе царями і богами, які намагаються цей процес пригальмувати.

Можна поставити скільки завгодно пам'ятників Івану Грозному і Сталіну. Можна спробувати навіть путину поставити в Луганську за життя. Скільки там того путину життя залишилося? Це нічого не змінить. Розум і свобода все одно переможуть. Як показує історія, на кожного сталіна знайдеться свій Хрущов. Може бути, на це треба кілька тисячоліть, може, десятки або сотні тисяч років, неважливо. Але оскільки моє життя тисячоліттями не вимірюється, то я просто порадію за щасливе майбутнє людства. Ось тут вже точно: Все Буде Добре!

Це, до речі, і до мого улюбленого Луганську теж відноситься.
                                                                       

Паша Морозов

Немає коментарів:

Дописати коментар