субота, 1 жовтня 2016 р.

Помідори, які випускає наша промисловість


Ваші діти їдять помідори? Ні, не тому що мама сказала є, а якщо не буде їсти, то не купить цукерок. Чи їдять ваші діти або онуки помідори просто так? Як ми, в своє дитинство - захлинаючись, з сіллю або без солі, але з абсолютним задоволенням. Коли зуби вгризаються в щільну м'якоть і весь рот заповнюється непередаваним відчуттям соку свіжозірваного помідора? Помідори не обов'язково були з грядки, але навіть через кілька днів після лежання в холодильнику вони не втрачали свого смаку.
Так ось, мої діти не їдять помідорів. І діти багатьох моїх друзів не їдять помідорів. Вони не розуміють їх смаку. Зовсім.
Яке це має відношення до економіки? Саме пряме. Від політиків і бізнесменів ми часто чуємо що потрібно відновлювати виробництво. Що тільки виробництво врятує Україну і забезпечить - громадянам зростання добробуту, а економіці - стабільне зростання.
Але от питання: який саме виробництво необхідно відновлювати і на що саме держава повинна витрачати свої дуже обмежені ресурси?
Що повинно бути в пріоритеті? Що можуть випускати заводи України? Залізні труби? Але кому вони потрібні, коли всі прагнуть інсталювати пластикові? Телевізори? Але хто їх дивиться?
Потрібно бути чесним перед самим собою і визнати - залишки радянської промисловості не в змозі випускати те, що необхідно нинішньому споживачеві. Реанімувати радянські заводи з випуску техніки зразка 1970 року - все одно що на початку ХХ століття замість випуску електричних лампочок вимагати збільшення випуску гасових ламп.
Тому забудьте казки, якими 25 років вас годували політики - казки про величезний потенціал і висококваліфіковану робочу силу. Щоб бути висококваліфіцрованним працівником - потрібно кожен день з року в рік виробляти автомобілі Опель або телефони Самсунг.
Приречені ми назавжди залишитися слаборозвиненою аграрною країною? Ні. Але потрібно чітко розуміти - щоб економіка України стала сучасною - потрібно отримати доступ до сучасних технологій. Їх, звичайно, можна купити. Але скоріше вони прийдуть з іноземними інвесторами. І іншого шляху для отримання доступу до сучасних технологій не існує. Навіть приклад Китаю, який, швидше за все прийде вам на розум говорить про те ж. Китайці навчилися копіювати зовнішню форму, але це дозволило їм створювати сучасні автомобілі, які могли б конкурувати із західними зразками. Щоб отримати доступ до технологій, китайці стали купувати цілі європейські підприємства.
Але навіть таке рішення - це рішення всього лише сьогоднішнього дня. Справа в тому, що ніхто не знає що буде потрібно споживачеві завтрашнього дня. Зрозуміло, що вода і їжа будуть потрібні завжди - але ми ж говоримо про високотехнологічному виробництві.
На початку 2000-х років на ринку стався справжнісінький сплеск продажів цифрових фотоапаратів. Їм вдалося за десятиліття практично повністю прибрати з ринку плівкові фотокамери. У звичайних сім'ях зникли фотоальбоми, обсяги продажів цифрових фотоапаратів росли з кожним роком. Аж до 2009 року. Але з'явилися самртфони. І в більшості випадків смартфони прийшли на зміну цифровим фотокамерам, які залишилися інструментом ентузіастів і професіоналів. Точно такі ж приклади - як технологія зароджується, стає популярною і витісняє попередника протягом всього декількох років - ви можете знайти і самі - варто згадати хоча б компакт-диски або магнітофонні касети.
За великим рахунком, це не велика біда - багато західних компаній успішно змінюються і змінюють сферу діяльності. Але це не вся правда. Ще більша кількість раніше успішних компаній банкрутує і закривається. Оскільки з великою часткою ймовірності ніхто не може припустити що буде потрібно споживачеві в майбутньому. Хоча б в найближчому будушем.
Хоча ... Уважно дивіться на своїх дітей і онуків - щоб зрозуміти якою буде поведінка споживача через 5-10-15 років.
Перше, на що обов'язково варто звернути увагу - на інше ніж у старшого покоління ставлення до автомобілів. Ви звернули увагу на те, що діти не дуже люблять грати в машинки? Ось ви грали, ваші батьки - якщо у них були іграшки - теж любили грати машинками, а сучасні діти - немає. Точно також у них немає бажання купувати і справжній автомобіль собі. Ні, це не означає що вони менш мобільні ніж ви. Скоріше навпаки. Вони запросто можуть поїхати в далеке місто, обраний на мапі просто тому що їм цього хочеться. Але ось автомобіль перестав бути фетишем і особливою цінністю. Важливо переміщення, а не сам транспорт. Тобто важливо для сучасного молодого покоління функція, а не володіння. Навіщо витрачати гроші на автомобіль, коли краще витратити ці гроші на розваги?
Купити квартиру? Навіщо? Адже дорого не тільки купити саму квартиру, але і зробити в ній ремонт, а потім ще підтримувати квартиру в пристойному стані. Та й до того ж квартира позбавляє вас мобільності - схоже, одного з головних якостей, яким не готові жертвувати сучасні молоді люди.
Важлива їжа, а не продукти. Важливо користуватися, а не володіти. Важливо знати те, що будеш використовувати в житті, а не бути просто ерудитом.
Ми не просто стоїмо на порозі величезних змін в споживчих настроях. Ми в смом епіцентрі подій. Навіть якщо цього ще е помічаємо. Навіть якщо ще будуємо будинок в 5 кімнат, малюючи в своїх фантазіях, що діти будуть жити разом з нами.
І все-таки, чому наші заводи більше не роблять смачних помідорів?
                                                                      Олександр Янковский

Немає коментарів:

Дописати коментар