субота, 1 жовтня 2016 р.

Семен Глузман: Я перестав ходити в Бабин Яр 29 вересня

Дисидент і політв'язень розповів про сумні моментиФото:
Дисидент, колишній політв'язень, український психіатр Семен Глузман в колонці для "Апострофа" розповів, чому більше не бере участі в офіційних заходах 29 вересня - Дні пам'яті трагедії в Бабиному Яру.
У мене подвійне ставлення до цього дня. Я як людина немолода дуже добре пам'ятаю, як до цього дня ставилося СРСР і радянська влада, коли слово "єврей" взагалі не можна було вимовляти, коли я бачив, як працівники КДБ і міліції намагаються зробити все можливе, щоб люди в цей день не приходили на місце розстрілів і упокоєння цих нещасних людей. Я тоді вже був студентом і проходив, як і всі інші, щоб покласти букетик квітів на камінь, який позначав, що тут колись буде пам'ятник. Для цього необхідно було пройти крізь стрій КДБ. А останній КДБіст, який стояв уже біля каменя, нахабно посміхаючись, фотографував всіх. Це було жахливо. Там заарештовували людей, і мені, молодій людині, було незрозуміло, чому радянська влада фактично такою своєю поведінкою підтримує нацистів.
Мій дід загинув в Бабиному Яру. Він залишався один, ніяких родичів поруч не було, і його "підмели" нацисти ... Так що десь там є частинка і його праху. Я це знав, і тому кожне 29 вересня, коли став уже більш-менш осмислювати свою країну і все, що відбувається навколо, я приходив туди, до цього страшного місця, з маленьким букетиком квітів.
Але це було жахливо, тому що мої батьки і я - ми прощалися ... Батьки, шалено налякані радянською владою, все розуміли, м'яко намагалися зупинити мене, але вони розуміли й те, що насправді я ж нічого поганого не роблю. І це було прощання, як перед в'язницею або кладовищем, я навіть не можу передати цю емоцію, це було страшно. І ввечері, коли я повертався, вони зітхали, але самі туди піти вони не могли. Вони були членами Комуністичної партії, яку ненавиділи.
І вже в зрілі роки, тепер, коли нова влада активно бере участь, як їм здається, в цих пам'ятних днях, я перестав ходити туди 29 вересня. Я ходжу туди після всього. Не хочу брати участь в цьому всьому. Я прекрасно розумію, що це гра, це все нещиро. Це неприємний офіціоз, який так само відбувається, коли ці невіруючі люди ходять в храм і хрестяться.
Є ще один важливий аспект у всьому цьому, про який я хочу сказати. Кілька років тому мені довелося брати участь у створенні громадського комітету "Бабин Яр" разом з Дзюбою, Поповичем. Тому що раптом виявилося, що вже не наша влада, а єврейські організації Америки хочуть там побудувати не просто меморіал, а розважальний центр. З гуртками, кафетеріями ... І ми, природно, були категорично проти. Але наш протест був спрямований ще на одну річ. Справа в тому, що вони намагалися зробити це монополією одного народу. А насправді, там же загинули не лише євреї. Німці ж розстрілювали і циган, і психічнохворих з лікарні ім. Павлова ... Душили в душогубках і потім скидали тіла цих нещасних. Там були і українські націоналісти, які спочатку спробували зробити все можливе, щоб якось допомогти своїй країні, окупованій німцями, допомогти їй стати острівцем української свободи. Але, як стало ясно потім, німці придивлялися - це була просто гра в "українську свободу". Потім вони в підсумку всіх розстріляли, в тому числі - і Телігу. Тому сьогодні це не може бути монополією одного народу і однієї групи населення. Навіть якби там знаходився один таджик або туркмен - це вже не монополія. Це неправильно, нечесно.

Немає коментарів:

Дописати коментар