пʼятницю, 23 вересня 2016 р.

Чи не Гиркин. Але схожий

Затиснуті в трикутнику інтересів Варшави, Києва та Москви, українці Польщі надані самі собі. Але що гірше, нинішні польські власті позбавили їх опори, давала відчуття, що вони - не громадяни другого сорту.

У 60-тисячному Перемишлі, всього в 12 км від українського кордону, про політику мало хто хоче говорити, навіть анонімно. Адже розмова про політику тут неминуче виходить на вкрай болюче питання української національної меншини: в цьому стародавньому центрі князівської Русі українська спільнота як ніде організовано, місто неофіційно називають "українською столицею" в Польщі. Ніде так добре не відчувалося протистояння Польщі та України останньої чверті століття, як в Перемишлі. І в цьому році конфлікт як ніколи гостра.

Церковна процесія або марш бандерівців?

В кінці червня кілька десятків людей в Перемишлі напали на процесію греко-католиків і православних, яка йшла на місцеве українське військове кладовище, щоб вшанувати похованих там солдатів. Нападники вигукували образливі вирази, коментуючи національну приналежність "бандерівців".   Слід уточнити, що на військовому кладовищі в селі Пікуличі біля Перемишля знаходяться могили солдатів Української Галицької Армії, а також українських січових стрільців, які в складі армій Наддніпрянської України під керівництвом Симона Петлюри та в союзництво з військами Юзефа Пілсудського боролися проти більшовиків. Після підписання в 1921 р Ризького миру між Польщею і Радянською Росією солдати Петлюри були інтерновані, в тому числі в Пікуличі. Там більшість з них померло від тифу, вони були поховані на місцевому кладовищі.   Починаючи з міжвоєнного періоду місцеві українці традиційно приходять на ці могили, щоб вшанувати пам'ять загиблих союзників Польщі.   Проблеми з "ідеологічним наповненням" кладовища почалися тоді, коли з ініціативи варшавського Ради з охорони пам'яті боротьби і мучеництва на некрополь петлюрівців були перевезені ексгумовані останки солдат УПА, які в січні 1946 і травні 1947 років загинули в селах Бірча і зайвим. Саме ці дві братські могили українських повстанців стали дратувати місцеву громаду.   Напередодні релігійної процесії в цьому році - знову підкреслю, що захід проходить щорічно з 30-х років минулого століття - в мережі Facebook був оголошений пікет, "контрманіфестація українському походу". "Теоретично торжество проводиться для святкування союзу Пілсудського та Петлюри, - стверджували організатори контрманіфестаціі. - Насправді ж там відбудеться прославлення заборонених польським законом організацій ОУН-УПА і шовіністичної ідеології українського націоналізму". До заклику для яскравості було додано відео, на якому представлені зйомки процесії в минулі роки і червоно-чорні прапори УПА - їх зазвичай привозять з собою учасники торжества, які приїжджають на церемонію з Західної України.   Чи варто уточнювати, що реакція "польських патріотів" на слово "УПА" і поєднання червоного з чорним квітів можна порівняти з реакцією "українських патріотів" на райдужний прапор і Марш рівності в Києві? У патріотів, як відомо, розхитані нерви незалежно від національності.   У бійці поляки розірвали на одному з учасників процесії сорочку - за те, що була вишита в "бандерівські" червоний і чорний кольори. За твердженням Об'єднання українців у Польщі, поліція діяла, за твердженням "польських патріотів" - заважала "справжнім полякам" вершити справедливість. У місцевій поліції заявили, що не було необхідності застосовувати силу.    Правоохоронці перевірили посвідчення нападників, проте, за словами поліції, контрманіфестантів "не ідентифікують себе з якоюсь групою". В Об'єднанні українців у Польщі стверджують, що нападники були в футболках з символікою польських радикальних груп, зокрема "Всепольської молоді". Це, до речі, можна побачити на численних фотографіях, зроблених під час зіткнення.

Фото: censor.net.ua
Пам'ятники розбрату

На сході Польщі уздовж українського кордону знаходиться чимало пам'ятників і військових поховань українців, встановлених силами громадських ініціатив в 1990-і роки. Деякі з них присвячені загиблим солдатам УПА. Польські державні чиновники вважають їх нелегальними, вказуючи, що за угодою між Польщею та Україною на таких похованнях не повинні згадуватися військова символіка і військові звання, а написи повинні бути переведені на польську мову.   Однак угода була підписана в середині дев'яностих, а на той час на кордоні вже було встановлено чимало українських пам'яток. Вони "зависли в повітрі" - начебто закон вважав їх нелегальними, але зворотної сили не має. Таких "напівлегальних", але вже польських пам'ятників чимало і в західних областях України.    Після кримських подій українські пам'ятники в східній Польщі почали один за одним знищуватися (тобто українці не можуть відновити їх в колишньому вигляді, згідно з уже діючим законом). Тільки за 2015 р зафіксовано до десятка подібних актів вандалізму. Здебільшого хулігани діють поблизу Перемишля, а їх "жертвами" стають пам'ятники бійцям УПА. На одному з пам'ятників ще в 2014-му з'явився напис, що натякає, що українці в 1943 р були "катами Волині". Зараз акценти вражаючим чином змістилися: тепер вони - ще й "кати Донбасу".   Вандали не просто руйнують пам'ятники - процес знімається на відео і незабаром публікується в Інтернеті. Інформація про інцидент вперше нерідко з'являється на польськомовної версії проросійського порталу Novorossia Today. Влітку минулого року осквернення пам'ятника в польській глибинці, на віддаленому від поселення пагорбі Монастир, навіть прокоментував відомий діяч донбаських сепаратистів Павло Губарєв.   Пам'ятники, до слова, часто знаходяться у віддалених місцях (наприклад, на узліссях лісу), тому їх дуже важко охороняти, а вже тим більше щодня стежити за їх станом. На думку української громадськості Польщі організатори подібних дій намагаються "зіштовхнути лобами" українців і поляків, щоб показати збільшення "антиукраїнських настроїв" в Польщі, посварити таким чином Київ і Варшаву.   Ще за часів комуністичної Польщі Москва використовувала подібні провокації і тему Волинської трагедії для того, щоб УПА асоціювалась зі злочинами і нацизмом, а весь український народ - з УПА.   Таким чином, 40-тисячне співтовариство українців Польщі виявилося заручником не тільки напружені стосунки Варшави і Києва, а й диригував ними Москви. Власне, зараз для них мало що змінилося.



Українці занадто багато чого хочуть?

В Об'єднанні українців у Польщі прямо вказують: вперше після важкого періоду 1990-х в країні настільки сильно загострилися антиукраїнські настрої і дії. До "звичного" вже Хейт-спічу в інтернеті додалося руйнування пам'ятників і фізичне насильство проти українців за національною ознакою.   Польський парламент зацікавився проблемою в зв'язку з липневою резолюцією щодо Волинської трагедії: однак зовсім не так, як хотілося б польським українцям. Так, 6 липня в сеймі Бернадетта Криницька з правлячої партії "Право і справедливість" стверджувала: "УПА не боролася з німецьким окупантом, більш того, вона мучила польських громадян. Шановні, у нас зафіксовано чимало випадків прославлення УПА на території Польщі! Це, в зокрема, близько 200 нелегальних пам'ятників, які ставлять локальні представники меншості з України [замість української меншини в Польщі. - Ред.]. у Польщі з'являється теж чимало публікацій польською мовою, в яких прославляється УПА ".   Стурбованість депутатів ПіС щиро розділила опозиція, зокрема депутат Малгожата Пемпек з "Громадянської платформи" говорила: "Обов'язком польського уряду є захист польських інтересів, в тому числі охорона пам'яті жертв українського геноциду, який мав місце в 1939-1948 роках і був виконаний бандитами і вбивцями з ОУН і УПА. Об'єднання по захисту пам'яті перемишльських орлят обурене поведінкою польської поліції 26 червня, під час походу українських націоналістів в Перемишлі під прикриттям церковної процесії. Я хотіла запитати, буде слідство у цій справі? " - Обурювалася Пемпек.   На початку вересня Об'єднання українців у Польщі скликало спеціальну сесію комісії у справах національних меншин польського парламенту. Глава об'єднання Петро Тима звертав увагу, що центральні польські власті не засудили акти агресії проти українців на сході Польщі, місцеві ж влада взялася захищати атакуючих, а не їх жертв. Тима також представив відео нападу на українців в Перемишлі, приклади антиукраїнських сторінок в Інтернеті, пісні, в одній з яких мовиться, що "хороший українець - це мертвий українець".    Однак конструктивної дискусії не вийшло - заступник голови комісії з ПіС Шимон Гіжіньскій щиро дивувався тому, на що скаржаться українці: мовляв, Польща так допомагає Україні, чого ви ще хочете? Зусилля опонентів Гіжінського довести, що справа стосується не міждержавних відносин, а конфлікту одних польських громадян з іншими, просто української національності, не увінчалися успіхом.  Партійна колега Гіжіньского Юзефа Щурек-Желязко "з жалем спостерігала за підходом пана Тими до питання співпраці між двома народами".  - Я ніколи не чула слів подяки за те, що польський народ зробив для української меншини, - обурювалася вона. - У той же час я спостерігаю лише якісь вимоги з боку українців.

Фото: censor.net.ua
Чого очікувати далі

Підкарпатське воєводство, до якого належить Перемишль і яке завжди було джерелом загострення між поляками і українцями Польщі, - це базовий регіон для правих консерваторів з "Права і справедливості". Навіть за часів, коли партія перебувала в глибокій опозиції, в цьому регіоні у неї була більшість.

Питання української національної меншини в місті завжди було питанням політичним. Тому сьогодні, коли ПіС тримає владу не тільки в регіоні, а й у всій країні (а політики цієї партії на Підкарпатті в особливій дружбі з українцями помічені не були), населення міста боїться.

Боїться відкрито висловити підтримку. Боїться висловити солідарність з місцевими українцями - в цьому році майже всі відомі люди міста перестали приходити на українські заходи. Боїться, врешті-решт, поговорити з журналістом, навіть анонімно (мовляв, у нас в місті не так вже й багато активних жителів, мене вирахують, допоможуть знищити бізнес, звільнять з роботи).

Місцеві нечисленні українці знову стали заручниками трьох столиць. У Варшаві кажуть, що роблять все можливе: ну, не голови же рубати нападаючим на українські пам'ятники і процесії.

У Москві ситуацію намагаються представити як боротьбу гнобленого елітами польського народу з "бандерівської" ідеологією: мовляв, кому як не нам знати, що ця ідеологія здатна зробити, подивіться на Донбас.

Київ намагається дотримуватися дистанції і утримуватися від безпосереднього втручання в конфлікт, розуміючи, що питання слизьке, політична прибуток від захисту 40 тис. Громадян іншої держави - нульова, а загрожує сваркою з дружньою країною з населенням в 40 млн. Та й конотації з тим, що Москва називає "захистом зарубіжних співвітчизників" вкрай небажані.

Українці Польщі надані самі собі. Не в перший раз - однак під час попереднього загострення міжнаціональної напруги втручалася якраз центральна влада з Варшави, один раз - навіть папа Іван Павло ІІ.

Голосами кількох сильних, авторитетних політиків центр показував регіону, що слабких бити не можна. Що набивати відсоток на їх слабкості - підло. Що ні бачити своїх власних помилок - лицемірно.

Саме цій волі зараз у Варшаві немає. Таким чином, зникла єдина опора, яка давала українцям Польщі відчуття, що вони в цій країні - не громадяни другого сорту.

Навпаки, влада своїм мовчанням дає сигнал радикальним угрупованням, особливо в польських регіонах, - так, зараз ваш зоряний час. І стосується це не тільки українців ¬- їх же в натовпі не відрізниш від польського більшості. Протягом останніх днів у варшавському громадському транспорті була здійснена серія нападів на людей виключно за національною та расовою ознакою: на азіаток, на "занадто темну" польку, навіть на університетського викладача - за те, що по телефону говорив із закордонним колегою по-німецьки.

Неурядові організації б'ють на сполох: хвиля расистських і ксенофобських настроїв в Польщі посилюється. Влада продовжує співати стару пісеньку: так і при "папередніках" чи не краще було, ми стільки робимо, і подяки не отримуємо, скільки, врешті-решт, з претензіями можна, залиште суперечки і займемося дійсно важливим. Тобто економікою.

Схоже, нинішнє покоління польської влади ще не зовсім осмислило "парадокс Януковича": на деяких етапах його правління, як і сьогодні в Польщі, економічні показники дійсно поліпшувалися. Ось тільки настрою, незважаючи на циферки, були якось не дуже. Адже є такі моменти в історії, коли атмосфера куди важливіше економічних показників.

Чи не Гиркин. але схожий
Поки зіткнення в Перемишлі аналізує прокуратура. Слідство йде за заявою Об'єднання українців у Польщі: за порушення порядку під час релігійної церемонії. Але в ту ж прокуратуру надійшло іншу заяву - від Станіслава Жулкевіча з Об'єднання по захисту пам'яті перемишльських орлят у зв'язку з "публічною образою Республіки Польща і поширенням ідей тоталітаризму".

В останній заяві читаємо, що мало місце відкрите наругу над честю Республіки Польща, оскільки один їх учасників процесії "вимовляв образливі слова під час ходи 26 червня 2016 року в Перемишлі". Також учасники, за словами Жулкевіча, голосно вимовляли "бандерівську речівку" - "Слава Україні - Героям слава!". Таким чином, написано в заяві, учасники процесії поширювали "ідеї фашизму, виконуючи пісні і несучи символи на підтримку Української повстанської армії".

Однак більш цікавим в порівнянні з Жулкевічем персонажем є Мирослав Майковський - місцевий бізнесмен і історичний реконструктор. Останнє - хобі, Майковський став широко відомий всій країні після "реконструкції Волинської різанини" в 2013 р Тоді танцюючі і співаючі мирні "селяни-поляки" були буквально розтерзали "солдатами УПА" в променях призахідного літнього сонця на очах тисячної публіки. На потреби реконструкції було побудовано і в кульмінаційний момент шоу спалено ціле поселення.
Рік по тому Майковський пробував балотуватися на пост мера Перемишля - правда безуспішно, хоч і отримав 12% голосів. В ході кампанії він обіцяв, зокрема, змінити назви вулиць міста, присвячені пам'яті українців, які живуть тут споконвіку. Саме тоді стало очевидно, що Майковський - неформальний лідер місцевої "патріотичної молоді", досить організованою, і, як виявилося згодом, що має розгалужені контакти з ідентичними угрупованнями по всій Польщі.
|Реконструкция "Волынской резни" в 2013 г.
Саме антиукраїнські гасла об'єднали під проводом майковского групи націоналістів, футбольних уболівальників, воєнізовані угруповання, бізнесменів, регіональних політиків.

Цікавим чином ця група почала вести себе після початку війни на сході України. Частина її представників зв'язала себе з єдиною проросійською партією Польщі - "Змяна". Після анексії Криму Майковський виступав на федеральному телебаченні Росії, вказуючи на "відроджується на сході Польщі бандерівську ідеологію".

З того часу різким погіршенням польсько-українських відносин на сході Польщі зацікавилися в Москві.

Ігор Ісаєв,
головний редактор мультимедійного порталу українців Польщі PROstir.pl

Немає коментарів:

Дописати коментар