вівторок, 6 вересня 2016 р.

"Будапештський меморандум". Нове прочитання

                              
24 серпня президент Петро Порошенко заявив, що Збройні сили - більш серйозний гарант незалежності України, ніж Будапештський меморандум. 29 серпня секретар Ради національної безпеки і оборони Олександр Турчинов назвав Будапештський меморандум "звичайним папером".

Багато хто згоден з цими твердженнями. У Будапештському меморандумі немає гарантійних механізмів надання військової допомоги в разі загрози територіальній цілісності України.

Перший дзвіночок ми отримали ще під час кризи навколо о.Тузла. Київ тоді вперше згадав про цей документ і почав проявляти активність, щоб запустити хоча б консультації з країнами-гарантами. І вже тоді ми побачили, що у Вашингтоні і Лондоні якось дивно реагували на українські меседжі. Остаточно стало зрозуміло, що «запевнення» в підтримці відрізняються від «гарантій» безпеки в 2014 році. І в чому точно прав Порошенко - так це в тому, що власна боєздатна армія більш вагомий аргумент для противника ніж тонна паперу на якій написаний меморандум.

Однак, чи слід нам остаточно забути про Будапештський меморандум, викинути його на смітник?

Днями несподівано цю тему актуалізував «віденський самітник», глава Group DF Дмитро Фірташ, який, не дивлячись на свою відсутність в українській столиці, продовжує чинити серйозний вплив на українську політику.

На його думку, оскільки Україна опинилася сьогодні однією з найгарячіших точок планети, де перетинаються інтереси багатьох світових гравців, Будапештський меморандум, на відміну від Мінського або Нормандського формату, є єдиним "легітимним міжнародним правовим документом, з якого випливають цілком конкретні зобов'язання і права підписали його сторін ".

Фірташ запитує: «Сторони, які брали на себе ці зобов'язання, відмовляються від них? Це питання, яке Україна досі не поставила руба. І нам потрібна відповідь в будь-якій формі. Але відповідь політичний і юридичний. Якщо наші партнери не вважають Будапештський договір документом, а свої зобов'язання дійсними, - ми це приймемо. Тоді Україна отримає право так само ставитися до цього документа і йти своїм шляхом, захищаючи свої інтереси ».

Можна, звичайно, не рефлексувати з приводу заяв Фірташа, пославшись на масу причин і стереотипів. Однак заяви олігарха, який має, м'яко кажучи, складні відносини з нинішньою елітою Демпартії США, виглядають досить цікаво. Якщо згадати, що Будапештський меморандум підписувався США при президентській адміністрації Клінтона, а Хілларі Клінтон, як архітектор нинішньої зовнішньої політики США, має найбільш реальні шанси на президентство в наступні чотири роки, цей заяву Фірташа і поготів не варто сприймати лінійно. Немає ніяких сумнівів, що воно буде помічено в Вашингтоні, а в останні два місяці президентської кампанії сама тема Будапештського меморандуму ще цілком може стати частиною війни кандидатів, як кілька тижнів тому топ-темою американської передвиборчої порядку стала наша така рідна і така улюблена "амбарний книга "ПР.

Як саме - розмова окрема. Уявіть собі цілком життєздатний меседж про те, що Клінтони і демократи, м'яко пішовши від зобов'язань Будапештського меморандуму, показали всьому світу, що гарантії США перед союзниками цілком можуть виявитися порожнім звуком. Республіканцям і Трампу якраз не вистачає подібного гострого сюжету, в тому числі і для того, щоб повернути симпатії українських американців.

З іншого боку, перебуваючи у Відні, Фірташ швидше за все добре поінформований про дискусії навколо збройної місії ОБСЄ на Донбасі. На це вказує безліч чинників.

Так ось. За нашою інформацією, Будапештський меморандум розглядається в офісі ОБСЄ як «відправна точка» розмови в Організації щодо «збройної місії».

Іншими словами, ОБСЄ хоче посадити сторони підписанти Будапештського меморандуму (США, Великобританію, Росію і Україну) за стіл переговорів в новому форматі саме для обговорення цілей і завдань самої поліцейської місії ОБСЄ.

З одного боку Мінський формат (малі кроки і закон про вибори в ОРДЛО), з іншого - «нормандський формат» (європейський діалог), а з третьої - Будапешт-2.

Тому слова Дмитра Фірташа про якусь додаткової вартості Будапештського меморандуму слід розглядати саме в такому контексті. Документ рано викидати, він може стати в нагоді. Рано допускати по відношенню до нього зневажливі оцінки. І головне тільки щоб Київ не був статистом у цій грі і в підсумку щоб не з'явилася нова фількіна грамота, замість гарантій ...
                                                            Віталій Кулик 

Немає коментарів:

Дописати коментар