неділю, 19 березня 2017 р.

Позивний «Док»: «Ми і сепари були один в одного як на долоні»


Сергій Васильєв: «Війна - це не травма, це інше життя. Потрапити туди, напевно, все одно, що приїхати в країну з абсолютно іншої ментальністю ».

Війна - це не тільки активні бойові дії. Іноді це режим «паперового» перемир'я, яку порушували із завидною регулярністю противником. Масштабних зіткнень начебто і немає, однак час від часу з фронту везуть загиблих і поранених. Така війна подібна затяжної хвороби, яка не прогресує, але і не відступає. До неї звикаєш, починаєш сприймати як невід'ємну частину реальності ...
Коли Дніпровець Сергій Васильєв відправився захищати Україну, вже діяли Мінські домовленості. Війна з Росією у всю демонструвала свій затяжний характер. Сергій, позивний «Док», з побратимами з батальйону «Черкаси» міг добре розглянути ворога в бінокль, настільки близько перебували позиції воюючих сторін, які, по суті, розділяла тільки вузька річечка. Село Гранітне, «нуль», як прийнято називати ці території, наша земля, крайній рубіж оборони - саме тут проходив службу Сергій.

Йому пощастило: більше року без поранень - рідкісна удача для тих, хто воює на «нулях». Повернувшись до рідного Дніпро, воїн вирішив, що тепер його фронт тут: він приєднався до одного з найскладніших волонтерських рухів - до пошуку зниклих без вести в зоні АТО.

«Док» розумів, що більшість з тих бійців, про кого немає звісток більше двох років, не перебувають у полоні: швидше за все, вони загинули. Але рідні цих хлопців як і раніше чекають їх і вірять, що вони живі. І Сергій готовий не тільки допомогти близьким дізнатися гірку правду, а й розділити з ними горе. А це іноді страшніше, ніж опинитися на лінії вогню.

«Доку» 36 років, у нього дружина і маленький син. До війни працював в сфері будівництва. Він розповів «Особам» про службу, про свій бойовий досвід, про те, що прийнято називати «окопної правдою». Розповів так просто, буденно, без героїчних подробиць, як розповідають про роботу, яку ти повинен зробити, тому що ти чоловік, який відповідає за порядок у своєму рідному домі.
Трохи правди з окопів
- Чому ви вирішили відправитися на фронт?

- У моєму випадку все просто: я, як добрий господар, пішов захищати свій будинок. На фронт пішов в 2015ом. Чесно кажучи, збирався на війну ще в 2014ом., Але з різних причин реалізувати задумане не виходило. Як і не вдалося, на жаль, відправитися в Київ на євромайдан, куди я так рвався.

А коли бойовики взимку 2015 р обстріляли Маріуполь, прийняв тверде рішення обороняти Україну. Правда, порядок у військкоматі дали не відразу: спочатку мені відмовили через те, що я не служив в армії, тому довелося нанести військкомам ще один візит. Друга спроба виявилася більш успішною: мене визначили в будбат. Думаю: «І на цьому спасибі». Я відправився в навчальну частину, яка знаходилася в селищі міського типу Черкаське (Новомосковський район Дніпропетровської області - ред.).

Хоча у військовому квитку написали «Стройбат», я в учебці займався медициною: пробув більше місяця санінструктором. Але під час першого наряду захворів і потрапив до шпиталю. Там знаходився пару тижнів, напевно.

93-а механізована бригада, яка базується в Черкаському, записувала в свої ряди кращих бійців, які пройшли учебку. Я, изза хвороби, на кілька тижнів «випав» з процесу навчання, тому мене в ряди підрозділи брати не поспішали. Через деякий час до навчальної частини приїхав офіцер з 14-го окремого мотопіхотного батальйону «Черкаси» та запропонував мені приєднатися. Я погодився.

Відправили в Волновахи, де я отримав посаду (укр. Мова - примітка Сергія) гранатометчика. Ми стояли на блокпостах, охороняли в'їзди і виїзди в місто. До речі, користуватися гранатометом в теорії з ПГО (прилад гранатометний оптичний - ред.) Я навчився безпосередньо в Волновасі.

- Як це було?

- Побачив хлопця з гранатометом, питаю: «Стріляєш?», Він відповів: «Так, вже десь четвертий місяць. Але це у мене вже другий РПГ (ручний протитанковий гранатомет - ред.). Перший дав тріщину і став непридатним », - розповів військовий, а потім в теорії ознайомив мене з правилами користування зброєю. А перший практичний досвід я отримав під час позачергових батальйонних стрільб.

На заняттях підтримується кваліфікація. Коли використовуєш РПГ, важливо правильно прицілитися і вставити беруші. Коли перший раз стріляв, вуха заклало конкретно. І все тому, що забув про берушах.

- Якби вам доводилося вчитися стріляти в умовах бою?

- Думаю, розібрався б. Я ж, врешті-решт, чоловік! Мені в підрозділі довірили гранатомет тому, що я відповідальний. РПГ - серйозна зброя, гранати вимагають до себе уважного ставлення, якщо їх випадково впустиш - можуть бути дуже неприємні наслідки.

- Якою була ситуація в Волновасі?

- Прямих сутичок не було. Грубо кажучи, там тил, в місті перебували штаби військових підрозділів. Хочу сказати, що в Волновасі ми змінили бійців, які прийшли в «Черкаси» першими добровольцями. Вони перебували в тяжкому психологічному стані. Це і зрозуміло, адже хлопці пішли захищати Україну в числі перших, дуже нелегкі часи витримали. Я їх з повною упевненістю можу назвати справжніми захисниками.

- Куди ви вирушили після Волновахи?

- Під Петрівське (село в Старобешівському районі Донецької області - ред.), На «нульові». У перший же день нашого перебування терористи влаштували обстріл з важкої артилерії. Крили добу, напевно. Навіть вранці наступного дня лупили. Обстріли були і потім, правда, не такі інтенсивні. Ми стояли в полях. Благо, обійшлося без загиблих. Але обстріли з колії вибивали міцно. Стріляти доводилося навіть вночі, бувало, по кущах або навіть прострілювати територію перед нами.

- Щоб показати Сепар, що ви теж можете в разі чого дати відсіч?

- Ні, щоб не залізла ворожа ДРГ (діверсіонноразведивательная група - ред.). Це потрібно було заради своєї ж безпеки. Грубо кажучи, ми собі стріляли під ноги на відстані 10, 20, 30 метрів, роблячи поодинокі простріли. Під Петровським два місяці пробули.

Потім нас вивезли в одне з сіл вДонецкой області. Ми жили в розбитих будинках. Дахи протікали, тому ми перекривали їх самостійно, ніж могли.

Я хоч і був гранатометниками, на мені лежали завдання по медицині. Важких поранень не було, тому я допомагав хлопцям з такими проблемами, як, наприклад, отруєння або застуда. Ще виконував обов'язки завгоспа.

Нам командування поставило завдання: охороняти танки. Скільки їх точно було, не скажу. Раз в тиждень до нас приїжджали спостерігачі ОБСЄ, щоб вважати бойову техніку. Це люди різних національностей: українці, греки, грузини, росіяни. Вони змінювалися, у них теж є своя вахта якась. На Донбасі представники місії проводять одну - два тижні, а потім до себе додому повертаються. На їх місце їдуть інші, якщо я не помиляюся.

На жаль, тут у нас були втрати. Ми в цьому селі зустріли Новий Рік. І в кінці січня поїхали в Гранітне (село в Волноваському районі Донецької області - ред.). Там веселіше було. З Гранітного я вже пішов на дембель.

- Що відбувалося в Гранітному?
- Та хоча б те, що ворога можна було бачити не тільки в бінокль, але і неозброєним оком. Нас і їх розмежовувала десятиметрова річечка Кальміус. Мені взагалі найцікавіша позиція дісталася - на височини. Я все Гранітне як на долоні бачив. Мене поставили командиром позиції, хоча я був старшим солдатом.
Але справа була не тільки в близькій відстані з Сепар. Ми не боялися бою. Набагато страшніше було залишитися надовго в цих місцях. Хлопці, яких ми змінили, пробули в Гранітному трохи менше року. Мені передавав позицію її командир. У нього не було половини зубів, а особа мала рижебледний колір. Він показав мені своє фото, зроблене в перші дні служби в цьому селі. З фотографії посміхався білозубий щекастенькій мужик. Такі негативні зміни з командиром відбулися з деяких причин.
По-перше, в Гранітному чорнозему вкрай мало. Весь грунт - крихти граніту, які природно негативно впливали на стан здоров'я бійців (граніт має властивість випромінювати радіоактивний фон - ред.). Копати лопатою нереально. Щоб вирити окопи, приганяли техніку. Подруге, і ми, і хлопці, які стояли в селі до нас, жили ніби в норах. У моєму бліндажі не можна було навіть розвернутися нормально. Я в ньому намагався проводити якомога менше часу: тільки ночувати.
Хоч їжі було достатньо, але дуже не вистачало фруктів, вітамінів. Волонтери до нас приїжджали рідко. В основному, це були капелани. Тоді, мені здається, волонтерська допомога пішла на спад. З гігієною теж виникли проблеми: в Гранітному навіть помитися було ніде. Тому, я возив митися пацанів до місцевих. За гроші вони гріли нам воду і навіть іноді прали одяг.
- Як до вас ставилися місцеві?
- Нормально. Звичайно, серед них траплялися і сепаратисти, але адекватних людей все одно було більше. Відсотків 20 будинків знаходилися в зруйнованому стані. З населення залишилося близько 30-50%.
- Ви сказали, що окупантів можна було бачити неозброєним оком. Яке вороже підрозділ стояло в Гранітному?
- Поблизу від нас у них знаходилося кілька позицій. Зліва, в напрямку аеропорту, стояв російський спецназ, внизу - найманці, а з правого боку - Сепар, так звана регулярна армія «ДНР». Періодично вони між собою воювали! Це було приємно спостерігати.
Бачити найманців ми могли в бінокль. Визначили, що вони «нафаршировані» зброєю по повній програмі. Коли у найманців відбулася ротація, вони вкрали в селі, яке знаходилося трохи нижче, 10 баранів.
Позиції росіян виявила наша розвідка. Та й взагалі, потрібно було знати ситуацію навколо.
- Ваша позиція знаходилася на дуже умовному відстані від окупантів. Їх дії в Гранітному були активні?
- Найтриваліший бій з противником йшов 4 години. З їхнього боку через річку пролунав залп, до нас прилетіли гранати з АГСа, і понеслась !!! Добре, що нікого не зачепило.
- Ви брали в полон дргшніков?
- Ні. Це не та позиція, де можна провести таку операцію. З рослинності там тільки трава. Ми ж були один в одного як на долоні.
- Чи довго адаптувалися до того, що називають мирним життям?
- Що значить адаптувався? Як йшов, так і прийшов, тільки в моїй свідомості щось змінилося. З'явилися інші цінності, напевно. Наприклад, візьмемо найпростіші хлопчачі бажання. Не важливо, в якому віці, хлопці хотіли мати автомат, або іншу зброю. У мене тепер це бажання відсутня. Коли я демобілізувався, знайомі питали: «Сергію, ти привіз щось з війни?». Ні, я не привіз і не шкодую, відповідаю: «Хлопці, воно тут не треба. Це не та іграшка, щоб їй поруч з моєю дитиною грали! Ні зброї, ні боєприпасів тут не місце! ».
- Ви згадали про сина. Скільки йому років? Яким би Ви хотіли його бачити, коли він стане дорослим?
- Протягом служби одружився. Це сталося під час другого відпустки. А через рік у мене народився син. Далі ім'я Михайло, а дружину Наталія звуть, обидва - Васильєви (посміхається). Наталочка мене в самих різних обставинах підтримувала і завжди допомагала. А Мишко ніяк натішитися не можу. Дуже люблю їх обох.
Бачити дорослого Михайлика я б хотів веселим і самостійним. Якщо людина весела - у нього все нормально. Думаю, щирий сміх - це ознака щастя. Якщо людина самостійна - він контролює ситуацію і зможе багато досягти в житті.
- Коли Ви перебували на фронті, напевно, підтримка мами була незамінною.
- Мама для мене - найближча людина. Правда, вона всіх подробиць моєї служби не знала. Я мамі не розповідав, що перебуваю в точці «нуль», не хотів її засмучувати. Напевно, вона здогадувалася, але мене не розпитувала, як і не плакала в трубку. Думаю, спокій рідних - це одна з різновидів підтримки солдата.
А ще мама передавала мені посилки і часто молилася. Кожен раз, коли я приїжджав у відпустку, вона мені дарувала невелику іконку. Це було її благословення. Що ж стосується мене, я - віруюча людина.
- Допомагала вам віра на фронті?
- Звичайно. З вірою у мене хороші стосунки. У Гранітному цілився ворожий снайпер, але куля
Ведь я – папа, сын и муж.

- Ви за здоровий спосіб життя: не п'єте і не курите.
- Якраз після армії і закурив. Але роблю це рідко, ніколи не використовую цілу пачку сигарет, або навіть половину. Курю, тільки коли спогади про війну налинуть.
Спиртне не вживаю по тій простій причині, що в стані алкогольного сп'яніння свідомість стає каламутним. Люблю жити в реальності, насолоджуватися життям.
- Які у вас хобі?
- Дуже подобатися ставити перед собою мету і домагатися її. Як на мене, це неймовірно цікаво.
Просто обожнюю спорт. Останні 5 років до армії почав бігати. Зараз чекаю, коли потеплішає, і з нетерпінням хочу надіти кросівки. Адже біг - це найкращі ліки. Він прискорює метаболізм, відповідно, це - здоров'я і чистота думок. Біг - це драйв.
Періодично тягаю залізо: піднімаю гантелі. А після бігу з задоволенням зроблю вправи на турніку.
- Що б ви порадили бійцям, які йдуть на дембель?
- Видихнути і не робити ніяких різких рухів. Перш за все, відправитися туди, де спокійно і комфортно. Це може бути все що завгодно: батьківський будинок, своє сімейне гніздечко, компанія шкільних друзів. Дуже важливо перебувати в середовищі тих людей, які протягнуть руку допомоги в будь-який момент, завжди готові тебе вислухати і підтримати. Тоді навіть в голову не прийде думка напитися, або зробити будь-яку іншу дурість.
- Якою Ви бачите Україну після?
- Незалежною державою з процвітаючою економікою і високою якістю життя громадян.
Ірина Сатарова

Немає коментарів:

Дописати коментар